Een vorig jaar door vrijwilligers gereconstrueerde glazen koepel op het Atlantikwallmuseum in de duinen van Kijkduin is recentelijk vernield. Het museum is op zoek naar getuigen.
Via de zogenoemde Flugzeugwache hielden Duitse soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit de bunker het luchtruim in de gaten. Bij de reconstructie bleek onder de duinen een onderdeel van de oorspronkelijke koepel te liggen. Mede daardoor kon glazen overkapping door vrijwilligers van het museum worden gereconstrueerd. De koepel was in juli vorig jaar voor het eerst te zien door het publiek.
Vrijdag troffen vrijwilligers van het museum de zwaar beschadigde glazen koepel aan. Vandalen hebben door de ruiten van de koepel basaltblokken gegooid. Voorzitter Jeroen Trimbos van het museum is aangedaan. "Het is doodzonde dit soort zinloos vandalisme. We hopen eigenlijk met de vandalen in contact te kunnen komen. Niet alleen omdat we graag willen praten over de ontstane schade maar vooral omdat we wat meer willen vertellen over de achtergrond van dit monument. In de hoop dat leidt tot een verandering in gedrag. Het raakt me echt om dit te zien maar we zullen alles in het werk gaan stellen om voor de opening van het museum in het zomerseizoen de koepel weer in ere te herstellen. We gaan daarbij nadenken hoe we in de toekomst dit soort vandalisme kunnen tegengaan. Jammer genoeg is dat blijkbaar nodig." Trimbos roept de daders of eventuele getuigen op om zich te melden.
Verborgen gangenstelsel
Het Atlantikwallmuseum Kijkduin is vlakbij de boulevard van Kijkduin. Onder de duinen ligt een verborgen gangenstelsel, een deel van het complex Widerstandsnest 67 HL. Het grootste deel van dit enorme complex is gesloopt voor de aanleg van het winkelcentrum en de achterliggende flats. In het duin achter het NH Atlantic Hotel resteert echter nog circa honderddertig meter tunnel met zes aangesloten bunkers.
Doordat een stuk tunnel na de oorlog is gesloopt was het gangenstelsel nog maar deels toegankelijk. In juli 2015 heeft het Atlantikwallmuseum dit gesloopte gedeelte opnieuw laten bouwen en zo de drie losse gedeeltes met elkaar verbonden. Hierna hebben vrijwilligers de tunnels en bunkers leeggeruimd en veilig gemaakt voor publiek. In totaal werd zo 130 meter tunnel met zes bunkers toegankelijk gemaakt.